Tuesday, February 1, 2011

Aku dan mesin kelapa......

scene 1 : kat dapur rumah aku.
mak: kak, tolong mesin kelapa (parut kelapa menggunakan mesin pemarut kelapa)
aku: ye la (malas)
mak: kak dah lama hang tak pegang mesin kelapa tu.
aku:(diam, dan hanya berkata-kata dalam hati, lama la jugak)

Ini mesin kelapa ok!
Post kali ini aku nak cakap pasal aku dan hal memasak. Aku akui aku lemah bab memasak-masak ni. 
Bab menghabiskan masakan aku pandai la. :) Kalau kena buat kerja rumah, aku lebih rela kemas satu rumah daripada aku masuk ke dapur dan memasak. Alasan aku yang paling power ialah masakan aku tak sesedap yang mak dan ibu aku masak. Lagipun aku ada 5 orang kakak ( kak ani, kak ana, kak eda, kak ila & kak ita) yang masakan diaorang dah setanding masakan mak dan ibu aku sebab diaorang pun semua nyer dah jadi mak-mak orang. Jadi tak ada sape pun akan kebuluran kalau  aku tak masuk ke dapur. Jadi alasan yang tersimpan kukuh dalam kepala otak aku ini membuatkan aku menjadi tukang makan yang tegar sampai sekarang. Dekat hostel pun, aku masak maggi n goreng telur je. Kalau nak makan masakan yang sedap tunggu la chef (kak ina, kak ima atau kak hawa) yang ada kat rumah tu masak. Kekangan waktu dan alasan nak makan yang sedap-sedap je membuatkan aku tak memandaikan diri untuk memasak. Post kali ni macam nak cakap aku tak pandai memasak la (kenyataan!!!!).   Kenyataan ini lah yang membelenggu fikiran aku. Tipulah kalau aku kata aku bangga tak reti memasak. Dalam hati seorang perempuan , tak kira la anak, isteri, or ibu mesti ada terdetik untuk memasak sesuatu bagi family. Aku dah tahu secret resepi ibu,mak dan kakak aku guna dalam masakan diaorang. Cuma bila nak mengaplikasikan nyer?? entah bila. Resepi rahsia yang membuatkan masakan ibu,mak, kakak-kakak aku malah semua masakan dirasakan sedap ialah kasih-sayang dan keikhlasan. Cuba tanya kat sesiapa je la dalam dunia ni, masakan siapa paling sedap??? mesti jawapan nyer masakan mak, ibu, mama,  atau mummy diaorang.Kalau dalam kes aku ni, aku teringin nak masak untuk abah aku. Sebab abah pernah cakap nak makan masakan aku.Aku kan anak abah. :) 
Aku suka buat kek dan biskut je. Masa yang aku rajin ke dapur ialah time raya. Biskut yang wajib buat, biskut almond london. Biskut ni istimewa sangat bagi aku. kenapa??? Rahsia ok!!!!!! :P sape nak rasa air tangan aku datang la rumah time raya k. aku dan cooking time???Insyaallah, suatu hari nanti aku akan memahirkan diri aku dalam bab-bab memasak k.... Bila dan dimana usah ditanya??? 
Biskut Almond London....



No comments:

Post a Comment